Prerušované hladovanie – prevratná diéta, ktorá vám pomôže schudnúť a predĺžiť život

Prerušované hladovanie, alebo v anglickom jazyku intermittent fasting, je jedným z posledných trendov v stravovaní, ktorý pomáha chudnutiu a prevencii rôznych civilizačných ochorení.

Je to veľmi jednoduchý plán stravovania, ktorý nevyžaduje rátanie kalórií ani žiadne veľké obmedzenia v stravovaní. Jediné, čo musíte urobiť, je jesť len v určitých hodinách. Pre svoju jednoduchosť a účinnosť si získal priazeň aj u celebrít ako je napríklad Jennifer Aniston či Hugh Jackman.

Ako to funguje

Najobľúbenejša forma prerušovaného hladovania sa riadi pravidlom 18:6 – teda 18 hodín sa drží pôst a následne sa 6 hodín príjma potrava. Do 18 hodinového hladovania sa ráta aj spánok, čiže ak spíte 8 hodín denne, v skutočnosti hladujete len 10 hodín.

Vaše posledné jedlo dňa môže byť teda večera o 16:00 a následne nič nezjete až do druhého dňa, kedy si dáte raňajky o 10:00. Čiže jete každý deň len v 6-hodinovom časovom okne od 10:00 do 16:00.
Pravidlá hladovky si môžete prispôsobiť svojim potrebám a režimu. Niektorí ľudia sa riadia pravidlom 16:8 a podobne.

Prečo to funguje

Jedlo, ktoré jeme, je štiepené enzýmami v našom čreve a rozložené na molekuly v našom krvnom obehu. Sacharidy, najmä cukry a rafinované zrná (napríklad biela múka a ryža), sa rýchlo rozkladajú na cukor, ktorý naše bunky využívajú na energiu.

Ak naše bunky nevyužijú všetok prijatý cukor, uložia ho v našich tukových bunkách ako tuk. Cukor však môže vstúpiť do našich buniek iba pomocou inzulínu, hormónu vytvoreného v pankrease. Inzulín prináša cukor do tukových buniek a udržuje ho tam.

Medzi hlavými jedlami, ak nepríjmame žiadne ďalšie jedlo, naše hladiny inzulínu klesnú a naše tukové bunky môžu potom uvoľňovať uložený cukor, ktorý sa použije ako energia. Ak necháme hladinu inzulínu klesnúť, schudneme. Celá myšlienka prerušovaného hladovania je umožniť hladinám inzulínu klesnúť dostatočne nízko a na tak dlho, aby sme spálili náš tuk v bunkách.

Nie len na chudnutie

Hladovanie môže podľa niekoľkých štúdií zlepšiť celkové zdravie a predĺžiť život pravdepodobne kvôli spôsobom, ktorý ovplyvňuje funkciu buniek a hormónov. Napríklad v jednej nedávnej štúdii o bunkovom metabolizme bolo pravidelné hladovanie spojené s nižšími rizikami srdcových chorôb, cukrovky, rakoviny a starnutia.

Prečo má prerušované hladovanie taký pozitívny vplyv na zdravie? „Počas fázy hladovania odumiera mnoho buniek čím sa zapnú kmeňové bunky a začína sa proces regenerácie čo vedie k vzniku nových, mladších buniek“, tvrdí autor štúdie Valter Longo, PhD.

Iné štúdie ukázali, že prerušované hladovanie môže znížiť lipoproteín s nízkou hustotou (LDL) nazývaný aj „zlý“ cholesterol, ako aj zápal. Okrem toho môže prerušovaná hladovka zlepšiť inzulínovú rezistenciu, čo zase pomáha stabilizovať hladinu cukru v krvi.

Treba vytrvať

Nevýhodou prerušeného hladovania je fakt, že začiatky bývajú ťažké. Kým sa telo prispôsobí zmenám, takmer určite zanechá účastníkov hladných, podráždených a menej schopných sa sústrediť.

Keď je mozog zbavený potravy, v hypotalame sa uvoľňujú hormóny chuti do jedla, ktoré môžu spôsobiť prejedanie. Toto utrpenie je však len dočasné.
„Pacienti by mali byť upozornení, že pocit hladu a podráždenosti je spočiatku bežný a zvyčajne prechádza po dvoch týždňoch až mesiaci, keď si telo a mozog zvyknú na nový zvyk,“ uviedol Mark Mattson, jeden z autorov štúdie o pozitívnych účinkoch prerušovaného hladovania.

Ak však vydržíte, odmenou vám bude hneď niekoľko vecí – nižší apetít do jedla, viac energie, lepší spánok, úbytok hmotnosti, či zlepšenie krvného obrazu – to je len niekoľko vecí, ktoré uvádzajú ľudia, ktorí vyskúšali prerušované hladovanie. To všetko samozrejme za predpokladu, že dodržiavate zdravý životný štýl a teda jete prevažne zdravo a máte dostatok pohybu.

Ak máte akékoľvek ochorenie alebo otázky, pred začatím prerušovaného hladovania sa poraďte so svojim lekárom.

Zdroje: Harvard Health Publishing, CNN, Healthline

Nechcete držať hladovku?

Pridajte komentár

Zanechajte odpoveď

Inline
Inline